Црква и Друштво

„Ја сам, Пут, Истина и Живот“

10.7.14.

ПОКАЖИ МИ ПУТ: Ивана Прлина Никодијевић

Аутор: Љубиша Радовић







(Зач.1). 1.У почетку беше Логос (Ријеч), и Логос бјеше у Бога,
 и Логос бјеше Бог



















Са благословом Његовог Преосвештенства
Епископа Сремског
Господина Василија Вадића







 KO БОГА ЉУБИ ЛАКО, ЉУБИ И ЧОВЕКА


Бог хоће да се сви људи спасу
и да дођу у познање истине 
(1. Tим 2,4).)



У овој књизи песама ПОКАЖИ МИ ПУТ ауторка Ивана Прлина Никодијевић слави Бога појући Му из своје чежњиве душе, показујући нам пут, како једна Богољубива душа слави Бога, Пресвету Богородицу и Светитеље.

ПОКАЖИ МИ ПУТ је збирка песама, настала на основу дубоке љубави ауторке према Богу, Пресветој Богородици и Светима.
Песме су написане јасним и лепим речима,
исказане онако како сама ауторка мисли и осећа, по где кад и у стиху и у прози.

Искреност, скромност и љубав према свима су одлике ове душе.

Кроз песме провејава њена жеља, да се сви спасу и до познања истине дођу. Она пева нежно о Преславној Богородици, славећи Њене заштитничке молитве за спас људске грешне душе.
Пева о Господу, o Његовом рођењу, страдању, Васкрсењу и Вазнесењу.

Што је слика тамнија – то ће бити већи зрак сунца Христовог Васкрсења.

Јасно ставља до знања да је човек грешан и тиме свакога позива на покајање. Њене песме остављају поруку.

Ko Бога љуби лако, љуби и човека и свако створење Божије – лако љуби људе.

Свето Јеванђеље je основ њене мисли, којим Јеванђеље казује, како ћемо на земљи бити срећни, a на небу спашени.

Исус Христос, Спаситељ света, је Светлост, која људско срце и душу осветљава, вечито греје, a ум просвећује.
Живот човеков на земљи од вајкада је велика тајна и загонетка.
Сви се ми трудимо, да оставимо траг за собом, својим примером и делима, ма  колико се задржали на овој
земљи.

На мене је посебно оставила добар утисак песма

„ПРИМИ ГОСПОДА“.

И да завршим речима молитве:

ПОКАЖИ НАМ ПУТ, ГОСПОДЕ
– КОЈИ ТЕБИ ВОДИ
И ОД СВАКОГ ГРЕХА НАС ОСЛОБОДИ!


Протојереј–ставрофор, Хаџи Душан Стефанов, Аустралија,
Лета Господњег, Мај 2013.



ГОСПОД ДАРУЈЕ ПЕСМЕ ДА СЕ ПИШУ


Св. Јован Дамаскин
Када пред собом имате збирку од 85 песама и то песама које пишу не само позвани већ, пре свега, призвани, одмах на почетку запитате се: да ли је писац само аутор? Не. Јер, када се у стихове претачу (бого)мисли које извиру из вере, из дубине душе и срца, онда се рађа поезија, небоземна, настала као резултат христoчежњивог молитвеног живота.
Управо, такав живот је песникиње Иване Прлине НикодијевићСрпкиње, једне од оних наших жена, које су животне прилике и околности само физички одвојиле од отаџбине, али не и духовно. Ту везу са мајком Србијом Ивана осећа управо захваљујући светоотачкој, светосавској, крстоваскрсној Православној вери, којој припада свим својим бићем. Надахнута красотом српских Светиња, манастира и Цркава, кротошћу монаха и монахиња, испуњена миром који доносе свештеничке молитве произнесене у Светом Олтару Храма, Ивана из дубине душе шаље нам стихотворенија оплемењена љубављу и Љубављу – Господом нашим Исусом Христом.
Наслов песничке збирке Покажи ми пут, на први поглед, читаоца би могао да завара, мислећи да је аутор тај који тражи да му се покаже пут, узани, трновити пут којим се ређе иде.
Међутим, Ивана зна да је Христос Пут, Истина и Живот.
Зато су те речи са корице књиге упућене свима онима, који још трагају за истином, за храном од које неће огладнети, пићем од којег неће ожеднети. Трагају, дакле, за Литургијом, синергијом са Логосом.
Из те релације и корелације, Ивана благовести сву пуноту живота у Христу.



Збирка не почиње случајно песмама: Оче наш,
У храму и На Светој Литургији. Ауторка је упућена у Тајну, да без Храма и Богослужења у Њему нема црквености, нити истинског хришћанског живота.

Одшкринух врата, полако уђох,
у велелепни Храм.
Дођох Ти Мајко и Теби Христе –
да вам себе дам.
Желим да следим кораке ваше,
Христе и Богомајко!

Христу и Богородици она се обраћа као безгрешно дете, једноставним и топлим речима гледајући их лицем у Лице изговарајући: 
Дођох (...) да вам себе дам
да следим кораке ваше.

Ето правилно постављеног почетка, ево темеља на којем се гради тврђава вере. Песникиња се од тог тренутка предаје у Руке Божије, отпочињући молитвено стиховни колоплет.
Полази од Христа, Сина Божијег, Јединородног, Оваплоћеног. А наслови и стихови песама посвећених Господу настају, између осталог, као резултат упијања Светих Јеванђељских поука и порука, црквеног појања, проповеди о вечном животу... Но, свему томе песникиња даје лични доживљај и печат: Роди нам се Христос СпасЦар над царевима, Оче наш, Извор воде живе,  Пустите децу к мени.... Али, истовремено осећа и своју немоћ (Господе, Покажи ми пут, Смири ме Христе,
Пред Тобом клечим, Вапај, Жеђ...). Не губећи веру, наду (Узданица, Небески Лекар, Подај Боже) и ослонац (Молим, Лек) Ивана не заборавља да на крају Господу заблагодари (У славу Теби, Спасе, Хвала Ти Господе, Господ ми дарова песме да пишем).
Међу овим и другим песмама тражити најбољу немогуће је. Стога, јер све су Светој Тројици упућене.
А оно што је у Његову славу и хвалу изречено, стапа се увек у једно, јединствено, непоновљиво, нераздељиво...
Кроз стихове о Богородици, Дјеви Марији, а преовладавају оне посвећене Чудотворним иконама, видимо бесконачност поверења које Ивана има у Пречисту, Преблагословену, Славну... Она Јој се, као и Христу, моли са истом усрдношћу и ревношћу, изливајући пред Њену боголикост све своје душевне патње, сву бол, дубоко свесна пале огреховљене људске природе која иште спасење

Пречиста Дјево
Теби се молим,
очисти ми душу
од греха и боли
 Богородице Дјево
замоли Христа
да душа моја
опет заблиста.
           


Заступница целог света пред Господњим Престолом прожима целокупно Иванино биће. Зато Јој се песмама обраћа искрено, нежно, са умилењем, радосно осећајући како покајања и прозбе преумљују, препорађају. То најбоље видимо из песме Пресветој Богородици Беочинској:
О радости наше, и лепше и слађе,
ко год лека тражи – у Теби га нађе.

О радости наше, о Мајко Премила,
у Теби је спас, у Теби је сила!

О радости наше, Владичице слатка,
излечи се душа која Те дотакла!

О радости наше, о Пресветла Мајко,
исцели се тело што Те се дотакло!

Средишњи део збирке оплемењују душу песме Светотројичне, богомољачке, понекад и дубоко психолошке. Овај циклус отварају стихови посвећени Иваниној Крсној слави, Светом Великомученику Георгију и Анђелу чувару.
Међутим, овде песникиња отвара душу на један посебан начин, износећи пред нас лично признање о грехољубивости живота. Лажне насладе и задовољства не доносе ништа осим осећања испражњености. Тај душевни вакуум, осећај одбачености, богоостављености ишчезава оног тренутка кад уследи повратак Цркви.

Све што радих
грех је био,
у греху сам се и родила,
ал чим уђох у Твој Дом –
ја се препородила...

Таму и страх замењују светлост икона, благоуханије Светитељских моштију, жеља за доброделањем и праведношћу. Тада незаустављива плима благодати потреса хришћанско биће и рађа се истинско покајање, метаноја. Јача жеља за напуштањем зла и прихватањем свега што је Богу драго и мило. Међутим, Ивана ту радост не жели да сачува само за себе, у себи, већ да је раздели, несебично подели са целим човечанством. Пред њом сада и(ва)скрсава један нови свет, кога гледа кроз Христа и у Христу, Који је њен Прозор у небо. Сумњи више нема места. Нисмо сами.

Тражити Доказ да Он постоји бесмислено је, јер Ивана зна да је даровани живот, то што постојимо, само по себи, сасвим довољно. И зато нам оставља један од најлепших стихова који гласи:

И онда када си
до неба срећан
прими Господа,
Он је вечан.

Све је друго
пролазно – знај,
приђи Господу,
себе Му дај.

             

Наша Ивана путује. Много. Но, њена велика љубав ипак су манастири. Места непресушне молитве, подвига, одрицања... Места тишине и мира, толико потребног неком ко је готово свакодневно изложен градској вреви. У тим српским задужбинама, лечилиштима душе и тела, Ивана такође тражи утеху, тражи одмор. У њима се осећа опуштено, пријатно, прихваћено. Разговара са монасима и монахињама, диви се тим архитектонским драгуљима српске прошлости. Обасјана и озарена непролазном светлошћу и светошћу Храмова, она не може а да не преточи у стихове, у прелепе српске пределе ушушкане, сву красоту домова молитве. Видимо је у
     


  Студеници:
Студеници похрлимо
– Милост Божију осетимо.
Покајање ко потражи
– милом Богу биће дражи...,
     





 Манасији:
Лепотица наша је –
манастир Манасија,
свакој души њена светлост –

као сунце сија...,

 
      

Раваници:
Раванице – лепотице,
цар-Лазара миљенице,
Светог цара задужбино,
наша дивна Светињо...,

     





Рукумији:
Светињо наша, Рукумијо славна,
тебе слави моја душа православна...,
      
      




У Фрушкогорској Петковици:


Светиња се дивна Петковица зове,
у њој се предано монахиње моле.



Песникиња не остаје равнодушна ни према оронулим, девастираним Храмовима, на чијим зидинама су видљиви трагови бурне српске прошлости. Песмом Обновимо храм позива на њихову свеукупну обнову. То је заправо једна општа порука за све Србе широм планете Земље, да не забораве духовне вредности и културно – историјски значај архитектонског блага које су нам завештали наши славни преци.
                 На крају овог песничког „ивањског“ венца, изатканог рајским нитима једне дубоко верујуће душе, поетеса Ивана бележи и своја осећања која су резултат љубави према онима што су свој живот потпуно посветили Христу.
То су наши живи али и упокојени епископи, високопречасни  и високопреподобни оци и високопреподобне мајке. Тих песама нема много.

Нећемо их раздвајати, јер у Господу сви су живи. Тако читамо како су на Иваниној души печат вере оставили: српски патријарх Павле, архимандрит Јован из Тресија, отац Амвросије из Ковиља, старац Порфирије, мати Михаила, мати Иларија, отац Тадеј...

            И круг је затворен. На почетку Христос – на крају Христос. Христос, Који ће поново доћи. Тај Суд чекамо сви, без разлике. Песмом о Његовом другом доласку Ивана затвара свој песнички (пр)венац и то у ритму српске средњовековне поезије – десетерцу. Пред нашим очима рађа се нова Небеска литургија.
Царство Божије отворено је за све и чујемо како одзвањају Христове речи:



И, ево, ја сам са вама у све дане
до свршетка вијекаАмин
(Мт. 28,20).
           
           



          Збирком песама ПОКАЖИ МИ ПУТ упаљено је још једно кандило вере, исплетена љубитељима српске црквене поезије својеврсна бројаница душе коју ћемо, не само читати,  већ сигурно „опет и опет у миру“ прочитавати...

Ђакон Петар Николић


Сремски Карловци

ТОНИ БЛЕР и прикљученија:Нашој "држави" не треба ванредно стање, већ Васпитно-поправна установа.

Аутор: Љубиша Радовић



















Чинило се да је прашина око доласка Тони-ја Блера пала и вратила се тамо где припада. Ипак, гле чуда, након "онолике" повике на рачун "госта", оног ко је "госта" звао, и свих и свакога довођеног у везу с том скандалозном представом, у медијима се ево појавило "контроверзно" питање:

 "Шта Срби могу да очекују од Тонија Блера?"

Као прво - зашто би Срби било шта очекивали од "шаљивџије", поготово сада, када горе наведени, није ништа. Био је он и раније ништа само, био је "ништа" на месту премијера једне веома утицајне земље, бар у микро европским корелацијама. Британија данас има утицаја у светској политици, колико га има и у репрезентативном фудбалу, дакле скоро никаквог...

Као друго - зар Срби нису 1999. добили све што се од таквог човека и такве земље могло добити, и више од тога.

Као треће - јели могуће да још постоји неко (изузев невладиног сектора и ЛГБТ-популације, жена у црном и осталим бојама и да не набрајам даље - за мало Вучића "незаборавног", да заборавим) ко би од Тонија узео нешто, чак и под предпоставком, да "шаљивџија" има нешто да да. Е па видите да има, наша дична влада са нашим дични премијером, дефинитивно је упала у лоше друштво. Од Ештонове и Ештоновчића, преко Меркелове и Меркелијанаца до "шаљивџије и друштва из ћошка...Нашој "држави" не треба ванредно стање, већ Васпитно-поправна установа. 

Погледај                                                                                                    

Свети Преподобни Сампсон Странопримац


Овај светитељ рођен би од богатих и знаменитих родитеља у староме Риму, где изучи све светско знање тога времена, а посвети се нарочито науци лекарској. Беше Сампсон лекар милосрдан и безмездан, и даваше болесницима лекове и за тело и за душу, саветујући свакога да испуњава прописе вере хришћанске. Потом се пресели у Цариград, где живљаше у једном маленом дому, из кога расипаше на све стране, као сунце зраке светлости, милостињу, утеху, савет, наду, лек и, уопште, помоћ беспомоћним, и духовну и телесну. Чу патријарх за високе врлине овога човека и рукоположи га за свештеника. У то време разболи се цар Јустинијан Велики, и болест његова, по уверавању свих лекара, беше неисцелива. Тада се цар помоли Богу, с великим усрђем, и Бог му откри у сну, да ће га Сампсон исцелити. И заиста, када цар сазнаде за Сампсона, дозва га у свој двор, и само што старац стави своју руку на болно место, цар оздрави. Па кад му цар нуђаше големо благо за то, Сампсон се захвали и не хте ништа примити говорећи цару: „О царе, имадох ја и злата и сребра и осталог имања, но све оставих ради Христа, да бих добио вечна блага небеска”. Но кад цар настојаваше да му нешто учини, Сампсон свети замоли цара, да му сазида један дом за убоге. У томе дому Сампсон је служио убогим као родитељ деци својој. Милост према убогим и немоћним била му је као природна. Најзад овај свети човек, сав испуњен силом и добротом небеском, упокоји се мирно 27. јуна 530. године и би сахрањен у цркви светог мученика Мокија, његовог сродника. По упокојењу своме Сампсон се више пута јављао онима који су га на помоћ призивали.




Свети Севир, презвитер





Живео у средњој Италији. Муж необичне светости. Једном позван беше да исповеди и причести самртника, но он задоцни радећи у винограду. У томе стиже му вест, да је болесник умро. Сав устрашен, као да је он убица онога човека, поче горко плакати над мртвацем. И по његовој усрдној молитви Бог оживе мртваца. Тада га Север исповеди и причести и приготови за хришћански растанак с овим светом. Осмога дана онај човек поново умре.




Света Јоана Мироносица



Света Јоана бејаше жена Хузе, дворјанина Иродова (Лк. 8, 1). Када Ирод посече Јована Крститеља, он му баци главу на нечисто место. Јоана узе главу Крститељеву и погребе је чесно на Јелеонској Гори, на имању Иродову. Тек у време Константина Великог та је глава обретена. Света Јоана спомиње се као присутна и при страдању и при васкрсењу Христовом. Упокојила се мирно.






Свети Мученик Анект


Овај свети мученик пострада за Господа Христа 298. године у Кесарији Кападокијској, за царовања Диоклецијана, када у Кесарији беше обласним управитељем Урбан. Он би оптужен пред управитељем Урбаном зато што поучаваше хришћане, што их сокољаше да се не боје мука, него да се, истине ради, супроте незнабошцима и да умиру за веру Христову. Када мученика ухватише, најпре га у тамницу бацише, па потом пред обласног управитеља изведоше. Овај га стаде приморавати да принесе жртву идолима. Но светитељ молитвом својом пообара идоле на земљу...




Повест Епископа Киринског, о злату философа Евагрија






У дане патријарха александријског Теофила, године 411, философ Синесије постаде епископом Кириниским. Дошавши у своју епархију, епископ Синесије нађе тамо свог омиљеног пријатеља и школског друга, философа Евагрија...






Свети Преподобни Лука Пустињак








У миру се упокојио.





Свети Мученици Маркије и Маркија







Пострадали за Христа мачем посечени. Свети Маркије још млад би приведен кнезу Перинију у граду Иконију у Малој Азији, мучен стругањем и печен на огњу за Христа, престави се у Њему за Њега мачем посечен.




Свети Свештеномученик Пиерије









Презвитер Антиохијски; пострадао за Господа спаљен.





Свети Блажени Мартин





Живео у дванаестом столећу у граду Турову, при манастиру светих кнезова Бориса и Гљеба, и служио код епископа као кувар. У старијим годинама примио монаштво и проводио живот у усамљености и молитвеним подвизима. У болести јавили му се свети кнезови Борис и Гљеб и чудесно га исцелили. После тога блажени поживе још годину дана, па онда мирно отиде ка Господу.




Свети Преподобни Серапион Кожејезерски



Казански Татарин; још у младости крстио се, и тако силно заволео свету веру да је донео одлуку: оставити свет и примити монаштво. И он одмах приведе у дело своју одлуку: оде на пусто острво Кожејезеро, постаде ученик пустињака Нифонта, и заједно с њим стаде узимати удела у свима подвизима његовог суровог пустињачког живота. А када се почеше стицати туда ревнитељи духовног живота, онда би основан Богојављенски манастир, у коме се преподобни Серапион подвизавао све до своје кончине, 1611. године.