Добро илустрована и детаљна књига, опремљена картом знаменитости, описаних у књизи, показује читаоцу "другачији" Рим - католички град, где се налазе бројне светиње поштоване у православном свету.
Према мишљењу стручњака, водич је постао важна карика у развоју римског православног ходочашћа по румским светим местима. О књизи "Православни Рим" у интервјуу "Гласу Русије" говорио је један од његових аутора, познати руски историчар Михаил Талалај.
Шта вас је инспирисало да напише овај необични водич по "вечном граду, након више од једног века од објављивања књиге о светињама јединствене Цркве, коју је написао архимандрит Дионисије (Валедински)?
Рим је, наравно, вечни град, али и код њега се нешто мења, премешта, додаје или нестаје. За последњих сто година изменили су се и многи подаци, погледи, чак и руски језик. Већина римских реликвија су исте, али је њихов опис нешто другачији. Стара књига се доста користила, јер је изашла уочи Првог светског рата, након којег је следила револуција која је Русију одсекла од Европе и Италије. Када су почетком `90-их година прошлог века ове везе опет обновљене, руска црква у Риму ме је замолила да припремим репринт старе књиге архимандрита Дионисија, чији тираж је брзо распродат. С тим у вези, постојала је велика потреба за новом књигом.
Чиме се ваша књига фундаментално разликује од издања из 1913. године?
Наравно, римска фактура, конкретност је у принципу иста. То је још увек исти велики град, центар хришћанских реликвија. И усмереност је иста - ка руском путнику. Прва разлика - богата серија илустрација, јер је наше модерно друштво - визуелно оријентисано. Код Дионисија није било слика, док смо ми нашли професионалног уметничког фотографа. Наша књига - ја, узгред, имам ко-аутора, настојницу руске цркве св. Јекатерине и туристичког водича по Вечном граду, Ирину Бондарјеву, која је укључила велики број нових објеката. Други важни моменат - "руски траг" у Риму: прича о руским црквама, руским артефактима, нпр. декор из уралског малахита у базилици св. Павла. Ја сам чак дао репродукције римских пејзажа руских уметника 19. века. На крају, велики приручник - рапореди, смернице, карта, чега раније није било.
Слажете ли се да је Рим у главама велике већине људи стопроцентно католички град. Које објекте бисте препоручили туристи-ходочаснику да посети, како би се уверио у супротно?
Ја бих почео са објашњењем, да је првих десет векова наше ере, до поделе Цркве, Запад био исто православни, као и Исток. Наш циљ је и био да покажемо тај православни миленијум – римске иконе, мозаике, реликвије, мошти, које су нам заједничке са католицима. Припремајући књигу, поставио сам себи задатак да прикажем Рим као Цариград, као Византију, блиску Русији. Готово у свакој старој римској цркви може се наћи нешто византијско, на шта и обраћам највише пажње. Нашем ходочаснику су блиски, не помпезни, репрезентативни сабори, већ скромне цркве пуне естетике раног хришћанства: то је базилика св. Климента, где је сахрањен Ћирило Солунски, оснивач наше писмености; базилика св. Лаврентија; басилика св. Крста, изграђена од стране царице Јелене. И, наравно, катакомбе.
Све већи број Италијана показује искрено интересовање за православну веру. Како објашњавате такву ревност? Хоће ли ваша књига касније бити преведена на италијански језик?
У том интересовању ја видим општу очараност руском културом - њеном књижевношћу и музиком, на првом месту. Многи се интересују за Православље захваљујући Достојевском. Али и киноматографија, између осталих филмови Тарковског и његова личност имају сличан утицај. Веома важан утицај има и православна естетика, на првом месту - руске иконе. Многи Италијани мисле да је икона - чисто руски феномен и чуде се постојању грчких икона. У многим италијанским католичким црквама срећем се са "Тројицама" Рубљова, са руским Богородицама. Људи који трагају за духовношћу налазе у православном богослужењу и у житијима таквих светитеља као што су св. Сергије Радоњешки, Свети Серафим Саровски, Силуан Афонски нове извори надахњућа– којих нема у Западној Цркви. Ја бих се радовао италијанском преводу ове књиге: сигуран сам да би многи Римљани открили за њих непознато лице свог града.
Посветили сте посебно поглавље римском гробљу "Тестачо". Како то да се усамом "срцу" Рима налази руски некропољ, који се сматра једном од најзанимљивијих руских гробница у иностранству?
На гробљу, Тестачо, или како га још називају -"код пирамиде" сахрањено је око хиљаду наших сународника, међу којима Карл Брјулов и други уметници који су се нашли у Риму захваљујући Академији ликовних уметности, песник Вјачеслав Иванов, представници племенитих родова, као што су Романови, Волконски, Шереметјеви, Вјазјомски, Толсти, многе дипломате, свештеници. Овде је сачувана меморијална статуа генијалног скулптора Марка Антоколског. Шта се тиче "срца" Рима ... Сада се, када се Рим проширио, некатоличко гробље - а овде, осим православних, сахрањивали су се и англиканци, протестанти, нашло у старом граду. Када је гробље настало крајем XVIII века, ово подручје се није сматрало престижним, већ предграђем - само за оне који нису припадали званичној Католичкој цркви. Угледни некропољи постојали су у центру града. Али парадокс је, да су са развојем Рима та гробља нестала, а ова, која нису била престижна, преживела су и сада су широко позната, посебно на енглеском говорном подручју - захваљујући именима попут песника Шелија и Китса.
Да ли се спремате да и у будућности организујете туре по православним местима Рима, с обзиром да су последњих неколико година Ходочашћа постала веома популарна међу Русима?
Неке руте су већ направљене и ми их узимамо у обзир у нашој књизи. У склопу руске цркве св. Јекатерине у Риму постоји служба за ходочашћа. И друга црква Св. Николе, такође помаже ходочасницима. Организација, припреме, туре - посебан је посао који захтева високи професионализам. Лично, највише се за писаћим столом и компјутером осећам професионалцем и зато сам сео да радим наставак књиге, са још провокативнијом насловом – „Православни Милано“.